Den värsta sortens chef

Elie Wiesel skrev “The opposite of love isn't hate. It's indifference.”, och lite så är det med dåliga chefer också. Den sämsta chefen är inte den som får utbrott, beter sig narcissistiskt, ställer orimliga krav, mikromanagerar eller på andra sätt behandlar sina medarbetare illa. Forskning visar att det är ännu värre om chefen ignorerar sina medarbetare. Det är tyvärr också den vanligast förekommande typen av dåligt ledarskap.

Värsta sortens chefer – för medarbetarna och verksamheten – är alltså de som till titel har uppdraget att vara chef och ledare, men som varken visar på chef- eller ledarskap. De avnjuter rollens privilegier, men är psykologiskt frånvarande sitt ansvar och uppdrag. Så kallad absentee leadership (frånvarande ledarskap) leder till otydliga uppdrag och förväntningar, fler konflikter, sämre arbetsmiljö samt ökad stress och mer sjukfrånvaro. Det i sin tur sänker verksamhetens resultat.

Men om absentee leadership är så vanligt och destruktivt, varför gör vi inte något åt det? Den främsta förklaringen är att de frånvarande cheferna och de negativa konsekvenserna kan vara svåra att identifiera. Och även om de identifieras prioriterar HR och högre chefer de chefer som öppet och tydligt beter sig illa och skapar mer uppenbara och akuta problem.

Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”The Most Common Type of Incompetent Leader”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © olly
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen