Elie Wiesel skrev “The opposite of love isn't hate. It's indifference.”, och lite så är det med dåliga chefer också. Den sämsta chefen är inte den som får utbrott, beter sig narcissistiskt, ställer orimliga krav, mikromanagerar eller på andra sätt behandlar sina medarbetare illa. Forskning visar att det är ännu värre om chefen ignorerar sina medarbetare. Det är tyvärr också den vanligast förekommande typen av dåligt ledarskap.
Värsta sortens chefer – för medarbetarna och verksamheten – är alltså de som till titel har uppdraget att vara chef och ledare, men som varken visar på chef- eller ledarskap. De avnjuter rollens privilegier, men är psykologiskt frånvarande sitt ansvar och uppdrag. Så kallad absentee leadership (frånvarande ledarskap) leder till otydliga uppdrag och förväntningar, fler konflikter, sämre arbetsmiljö samt ökad stress och mer sjukfrånvaro. Det i sin tur sänker verksamhetens resultat.
Men om absentee leadership är så vanligt och destruktivt, varför gör vi inte något åt det? Den främsta förklaringen är att de frånvarande cheferna och de negativa konsekvenserna kan vara svåra att identifiera. Och även om de identifieras prioriterar HR och högre chefer de chefer som öppet och tydligt beter sig illa och skapar mer uppenbara och akuta problem.
Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”The Most Common Type of Incompetent Leader”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © olly
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet