Konstant och frenetiskt uppkopplade tjänsteman

I början av de kognitiva yrkenas tillväxt – när kunskapsarbete i sin linda började ersätta industriarbete – var det fasta kontorstider, brevpost och sekreterare som sållade inkommande telefonsamtal. Men med datorer, bredband och smarta telefoner har tjänstemän de senaste tio till tjugo åren varit konstant och frenetiskt uppkopplade, och idag genomsyrar jobbet allt mer av den vakna tiden och vi lämnas med en obestämd känsla av att det gör oss produktiva.

En artikel The New York Times gör jämförelsen att kunskapsarbete idag är där bilindustrin var 1913, det vill säga innan man gick över från singelbilsproduktion till löpandebandproduktion. I 1913 tog det Henry Ford 12,5 arbetstimmar att producera en T-Ford. I 2014 tog det 93 minuter.

”No one knows exactly what this future of knowledge work will look like, but I suspect that among other transformations it will reject the idea that always-on electronic chatter is a good way to efficiently extract value from human minds.”

"…we’re still early in this new phase of digital knowledge work, then more productive — and hopefully much more meaningful and much less draining — approaches to executing this work remain on the horizon."


Det vore naivt att tro att vi på den korta tid vi har haft en digital nätverksekonomi har klurat ut det bästa sättet att utföra kunskapsarbete. Men för att hitta mer produktiva och mindre alltuppslukande och dränerande arbetssätt behövs det chefer som Henry Ford; som vågar testa helt nya vägar.

Som chefer (och politiker) i Sverige ska vi också ta med oss att en översyn av svensk arbetstidslagstiftning är behövlig. Den senaste ändringen kom 1978, det vill säga 20–30 år innan kunskapsarbete kom att dominera vårt arbetsliv.

För "radikala" exempel och mer läsning kolla The New York Times-artikeln “5-Hour Workdays? 4-Day Workweeks? Yes, Please”.

 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Archivist

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen