Det obegripligt svåra att som chef hejda sig från att ge medarbetarna goda råd och snabba svar

Det finns utmärkta tillfällen för dig som chef att ge råd, men oftare än vi tror och gillar är det faktiskt bäst att avstå. Att hejda sig är en svår utmaning eftersom vi redan från barnsben har tränats i och uppmuntrats till att ha svaren. Att vi i tillägg känner oss smarta, skickliga och hjälpsamma samt belönas med en feel-good-buzz i hjärnan gör det än svårare att låta bli att berätta för andra vad lösningen är.

Kanske kan du som chef lyckas bättre efter att ha läst artikeln ”Stop rushing in with advice” i MITSloan Management Review. I den hävdas att de flesta råd chefer ger faktiskt vare sig är användbara eller effektiva, vilket beror på främst tre saker:
 
1) (Måhända briljanta) lösningar på fel problem
Ivrigt erbjuder vi lösningen på det första problemet som läggs fram, men det är sällan det verkliga problemet. 
 
2) Mediokra råd och lösningar
Trots att du undviker punkt 1 genom att identifiera det verkliga problemet, är sannolikheten fortfarande stor att ditt råd är halvdant. Delvis för att helhetsbilden saknas och delvis för att människan enligt beteendevetenskapen har en böjelse för att betrakta sina egna idéer som briljanta.
 
3) Dåligt ledarskap
Även om du lyckas undvika både punkt 1 och 2 så finns en vägkorsning kvar: Ska du dela en lösning som är snabb och korrekt, eller ska du ge en mindre erfaren medarbetare utrymme att hitta en egen lösning? Det första vägvalet är snabbt och bekräftar din status som kunnig chef. Det andra vägvalet visar förtroende för medarbetaren och skapar ökat självförtroende, kompetens och autonomi.

Läs mer i MITSloan Management Review-artikeln ”Stop rushing in with advice”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen