En chefsguide till humor på jobbet

På frågan “Vilka egenskaper har en bra chef” skulle humor knappast hamna på topplistan. Humor anses vara underordnad, andra egenskaper men sanningen är att utan den blir (arbets)livet inte bara mindre roligt, det blir också mindre produktivt och kreativt.

Det finns studier som visar att chefer använder humor i omkring 10 procent av sina mejl och bara lite mer än det i kommunikationen ansikte mot ansikte. Det är ledsamt låga siffror som enligt forskning kan och borde vara mycket högre, eftersom humorns kraft på jobbet är så potent och gynnsam för såväl individ som verksamhet.

Humor och skratt är sammankopplat med status, makt och ledareffektivitet. Enligt forskning uppfattas chefer som skämtar som att de har mer självförtroende än de som inte gör det. Och i de fall skämten är roliga och passande anses den skojande chefen även som mer kompetent. Men när skämten inte landar väl tänker medarbetarna och omgivningen något i stil med ”Vilken idiot, jag kan inte tro att han/hon just sa det” – och chefen anses vara mindre kompetent. Utmaningen för chefen som vill ha in mer humor på jobbet är förstås att undvika skämt som inte uppfattas som roliga eller som är stötande och opassande.

Harvard Business Review erbjuder i juli-augustinumret en chefsvägledning för vilken typ av humor som lämpar sig för olika sammanhang: 
Interna skämt: när gruppens sammanhållning är viktig; berätta bara skämt som alla kan förstå.
 
Sarkasm: fungerar främst när förtroende finns, så använd den försiktigt med nya kollegor, i nya sammanhang och när du jobbar med team där relationerna ännu inte är etablerade.
 
Självnedvärdering: kan användas så länge det inte gäller en avgörande kompetens givet din befattning. Det finns också allvarliga situationer eller misslyckanden där det anses opassande att använda (självnedvärderande) humor.

Humor för att undvika en svår fråga
“I will not make age an issue of this campaign. I am not going to exploit, for political purposes, my opponent’s youth and inexperience.” Ronald Reagan 73 år var redan den äldsta presidenten i historien när han under valkampanjen fick frågan om sin förmåga att fortsätta jobbet ytterligare en presidentperiod. Hans svar fick alla att skratta och motkandidaten Walter Mondale har sagt att det var i det ögonblicket han förstod att han hade förlorat valet.
 
Humor för att ge negativ feedback
“If you don’t want to use the army, I should like to borrow it for a while. Yours respectfully, A. Lincoln.” President Abraham Lincolns kortfattade brev till General George B. McClellan under inbördeskriget. Lincoln var arg på McClellan för att han inte hade attackerat General Robert E. Lee i Richmond. 
 
Kombinationen humor och negativ feedback har hög sannolikhet att misslyckas. Forskning visar att mindre allvarlig återkoppling landar bättre hos mottagaren, men den har också mindre effekt eftersom mottagaren upplever den som mindre viktig – och därför inte agerar/utvecklas.

För konkreta exempel och fördjupad läsning kolla Harvard Business Review-artikeln ”Sarcasm, self-deprescation and inside jokes: A user guide to humor at work.”

Foto: © Laughing Man


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen