När vi chefer (tvångs)bjuder in till socialt umgänge är intentionen god. Ensamheten är stigande i samhället och vänskapliga relationer kollegor emellan lyfter produktiviteten.
Problemet är bara att obligatoriska roligheter på jobbet i bästa fall men sällan gör nytta. Enligt en oktoberartikel i Harvard Business Review så finns det tre förklaringar till att vi har svårt att odla nya eller fördjupade vänskaper under fredagsölen:
1) Jobbprat tar över
Vid sammankomster tenderar människan att prata om det de har gemensamt, vilket ofta är jobbet och det ämnet kommer föga sannolikt att skapa vare sig nya eller fördjupade relationer. Risken är också överhängande att sociala jobbaktiviteter blir gnäll-och-skvallerstunder som sänker såväl individer som verksamhet.
2) Frälsning av de redan frälsta
Vid sammankomster tenderar människan att prata med andra som är lika dem själva. Och allra helst de vi redan känner och umgås med hela dagarna.
3) “Mixing business with pleasure” är ingen god idé
Det är svårt att skapa riktiga och vänskapliga band kollegor emellan eftersom det kräver att vi blandar relationstyperna; communal (vi ger utifrån vad den andra personen behöver; en typisk familje- och vänrelation) och exchange (vi ger med förväntningen att få något tillbaka; en typisk jobbrelation).
När personer som har en ”exchange”-relation ägnar sig åt ett ”communal”-beteende – det implicita syftet med sociala aktiviteter på jobbet – upplevs det av de flesta som obehagligt och inte sällan pinsamt. Tänk dig kollegan som ber dig om känslomässigt stöd genom en skilsmässa eller som kommer med romantiska tillnärmelser.
Läs mer i Harvard Business Review-artikeln "The Dangers of ”mandatory fun”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: ©vectorfusionart
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet