Få fart på samarbetet och sammanhållningen igen efter 18 månaders pandemi

De senaste 18 pandemimånaderna har varit ansträngande på många sätt – inte minst för samarbetet, sammanhållningen och känslan av meningsfullhet och social tillhörighet på jobbet.

Studier visar att vi har interagerat mer med de närmaste kollegorna och mycket mindre med övriga delar av verksamheten. Fokus har främst varit på ”här-och-nu-uppgifter”.

Att så snabbt som möjligt få igång samarbete, sammanhållning och känslan av meningsfullhet i våra verksamheter igen är ytterst viktigt – också för att många av oss inte längre är samma personer som vi var före pandemin.

I en artikel i Harvard Business Review erbjuds tre tips om hur vi chefer kan gå tillväga:
1) Skapa nya och delade identiteter
Skapa team med medlemmar från olika delar av verksamheten. Forskning visar att våra hjärnor fort släpper fördomar och känslan av ”vi och de” när vi faktiskt jobbar tillsammans.

2) Skapa känslan av uppskattning, samhörighet och meningsfullhet
Studier visar att den starkaste drivkraften att lämna sitt jobb är att man inte känner sig uppskattad, det vill säga att arbetet inte värdesätts och att man inte känner tillhörighet.

3) Utveckla ledningsgrupperna
Den främsta faktorn för ett välmående samarbete och sammanhållning genom hela verksamheten är ledarskapet. Det är cheferna som måste visa vägen för samarbete och se till att saker händer.

För konkreta chefstips hur man går till väga, läs Harvard Business Review-artikeln ”Rebuilding Relationships Across Teams in a Hybrid Workplace”
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © Andrii

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen