Det finns knappast någon chef som inte har fått lära sig att mål ska vara SMARTa, men hur funkar det i praktiken? Inte så bra, är svaret enligt mängder av forskning. Om målens syfte är att driva igenom strategin som ska leda mot verksamhetens överordnade mål, är det enligt ny forskning från MIT bäst om målen är FAST (snabba).
Svagheten med smarta mål är att de underskattar vikten av ambitioner (och är för nära kopplade till lön och bonus), är för snävt fokuserade på individuella prestationer och att de inte tar höjd för vikten av att löpande diskutera målen under året. Risken är att SMARTA mål undergräver nödvändiga anpassningar samt den koordinering och flexibilitet som behövs för att genomföra strategin.
Enligt MITs forskning är det bäst om målen är FAST, vilket står för
Google, Netflix, Intel, Burger King och Kraft Heinz är exempel på företag som använder sig av FAST-mål under namnet OKR (objective key results).
Är du nyfiken på att i ett snabbt och interaktivt test skatta ditt företags målsättningsprocess i hur väl de matchar FAST? Gör testet och läs mer om FAST-mål i MIT Sloan Management Review-artikeln ”With Goals, FAST Beats SMART”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: ©monamakela.com
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet