Fyra lästips på temat svåra samtal

Svåra samtal på distans
Människor kommunicerar bäst när de är på samma plats samtidigt och ansikte-mot-ansikte, och normalt skulle vi chefer aldrig komma på tanken att genomföra ett svårt samtal via Skype, Teams eller Loop. Men just nu är det fint lite som är normalt, så digitala möten kan vara enda möjligheten även för svåra samtal. Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”How to have difficult conversations virtually”.

Genomföra svåra samtal när du är konflikträdd
Tipset till chefer som av konflikträdsla undviker eller avstår svåra samtal är att försöka sluta tänka på att bli omtyckt, och istället fokusera på att vara nyfiken och respektfull. Ytterligare tre viktiga saker är; avstå inte, lyssna mer och prata mindre, samt våga tala klarspråk. Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”How to Have Difficult Conversations When You Don’t Like Conflict”.

Förberedelser inför svåra samtal
Alla har en naturlig aversion mot svåra samtal, och bra sätt att dämpa oron och höja samtalsresultatet är solida förberedelser i tre steg: 1) Tänk igenom olika scenarios, 2) skriv manus och 3) öva med en chefskollega/HR. Läs mer i Forbes-artikeln ”Dealing With A Difficult Conversation”.

Känn igen känslomässiga ledtrådar i svåra samtal
Ändrat tonläge, nervöst skratt, ändrad ögonkontakt, snabb accept eller användandet av ordet ”men”. Människor lämnar känslomässiga ledtrådar när de pratar, och förmår du fånga upp dem och anpassa det svåra samtalet därefter ökar det dina chanser att samtalet ska landa bra. Läs mer i The Psychology Today-artikeln ”Dealing With A Difficult Conversation”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: kozorog
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen