Fyra sätt att få igång efterlängtat ”smalltalk” i digitala möten

Med digitala möten har det relationsberikande för- och eftermötessnacket helt tynat bort. Det beror delvis på att vi trycker på ”Anslut”-knappen exakt när det digitala mötet ska börja, medan vi på kontoret hade mötts vid kaffemaskinen eller konferensrummet några minuter innan utsatt tid. Att en-till-en-snick-snack inte är möjligt när alla har anslutit till mötet är en annan smalltalk-dödare. Och sist men inte minst; vi är så Teams/Zoom/Skype-utmattade att vi inte gärna vill hänga kvar efter mötet för lite snick-snack.

En artikel i Harvard Business Review ger tips om fyra sätt att väcka det givande pauspratet till liv igen:
 
1. Sätt smalltalk på mötesagendan.
2. Börja mötet med en individuell check-in eller bryta-isen-övning.
3. Ha med på mötesagendan punkter som kräver lyfta-blicken-åsiktsdelning och gissningar.
4. Se till att det finns extra tid i slutet av mötena.

 
För konkreta och praktiska exempel på hur man kan gå tillväga; läs Harvard Business Review-artikeln ”Make Time for Small Talk in Your Virtual Meetings”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: ©Robert Kneschke

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen