Med digitala möten har det relationsberikande för- och eftermötessnacket helt tynat bort. Det beror delvis på att vi trycker på ”Anslut”-knappen exakt när det digitala mötet ska börja, medan vi på kontoret hade mötts vid kaffemaskinen eller konferensrummet några minuter innan utsatt tid. Att en-till-en-snick-snack inte är möjligt när alla har anslutit till mötet är en annan smalltalk-dödare. Och sist men inte minst; vi är så Teams/Zoom/Skype-utmattade att vi inte gärna vill hänga kvar efter mötet för lite snick-snack.
En artikel i Harvard Business Review ger tips om fyra sätt att väcka det givande pauspratet till liv igen:
1. Sätt smalltalk på mötesagendan.
2. Börja mötet med en individuell check-in eller bryta-isen-övning.
3. Ha med på mötesagendan punkter som kräver lyfta-blicken-åsiktsdelning och gissningar.
4. Se till att det finns extra tid i slutet av mötena.
För konkreta och praktiska exempel på hur man kan gå tillväga; läs Harvard Business Review-artikeln ”Make Time for Small Talk in Your Virtual Meetings”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: ©Robert Kneschke
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet