Fyra skäl till att bra medarbetare saknar motivation

Medarbetarnas motivation – viljan att orubbligt göra det som krävs – har utan tvekan stor påverkan på verksamheters framgång. Men hur man som chef kan locka fram motivationen hos medarbetare kan vara svårt att veta.

Det avgörande första steget är att som chef förstå varför medarbetaren saknar motivation, då felanpassade insatser inte bara saknar effekt, de kan också ytterligare sänka motivationen. Harvard Business Review erbjuder en lista på fyra vanliga orsaker till motivationsbrist och vad du som chef kan göra för medarbetaren:

1: Bristande match med egna värderingar: I don’t care enough to do this.
Identifiera vad som triggar medarbetarens värderingar och koppla uppgiften/uppdraget till det. Det finns i allmänhet fyra värderingar du som chef kan använda; intresse, identitet, viktighet och önskan om att göra nytta.

2: Bristande tro på egen förmåga: I don’t think I’m able to do this.
Bygg medarbetarens tro på egen förmåga att lösa uppgiften/uppdraget. Visa exempel från tidigare, bryt ner uppgiften i mindre deluppgifter eller tryck på att uppgiften inte kommer kräva lika mycket (tid) som medarbetaren är rädd för. (Artikeln erbjuder också tips till chefer som har medarbetare med en omvänd utmaning; en övertro på sin egna förmåga.)

3: Upprörda känslor: I’m too upset to do this.
Dialog, när människor känner att någon förstår dem mjuknar ofta de negativa känslorna.

4: Att inte se sammanhangen: I don’t know what went wrong with this.
Hjälp medarbetaren att förstå varför uppgiften tycks omöjlig och utanför dess kontroll. Föreslå andra orsaker och vägar framåt som faktiskt kan kontrolleras.

För mer läsning och konkreta exempel kolla Harvard Business Review-artikeln “4 Reasons Good Employees Lose Their Motivation”
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: BENEJAM
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen