Medarbetarnas motivation – viljan att orubbligt göra det som krävs – har utan tvekan stor påverkan på verksamheters framgång. Men hur man som chef kan locka fram motivationen hos medarbetare kan vara svårt att veta.
Det avgörande första steget är att som chef förstå varför medarbetaren saknar motivation, då felanpassade insatser inte bara saknar effekt, de kan också ytterligare sänka motivationen. Harvard Business Review erbjuder en lista på fyra vanliga orsaker till motivationsbrist och vad du som chef kan göra för medarbetaren:
1: Bristande match med egna värderingar: I don’t care enough to do this.
Identifiera vad som triggar medarbetarens värderingar och koppla uppgiften/uppdraget till det. Det finns i allmänhet fyra värderingar du som chef kan använda; intresse, identitet, viktighet och önskan om att göra nytta.
2: Bristande tro på egen förmåga: I don’t think I’m able to do this.
Bygg medarbetarens tro på egen förmåga att lösa uppgiften/uppdraget. Visa exempel från tidigare, bryt ner uppgiften i mindre deluppgifter eller tryck på att uppgiften inte kommer kräva lika mycket (tid) som medarbetaren är rädd för. (Artikeln erbjuder också tips till chefer som har medarbetare med en omvänd utmaning; en övertro på sin egna förmåga.)
3: Upprörda känslor: I’m too upset to do this.
Dialog, när människor känner att någon förstår dem mjuknar ofta de negativa känslorna.
4: Att inte se sammanhangen: I don’t know what went wrong with this.
Hjälp medarbetaren att förstå varför uppgiften tycks omöjlig och utanför dess kontroll. Föreslå andra orsaker och vägar framåt som faktiskt kan kontrolleras.
För mer läsning och konkreta exempel kolla Harvard Business Review-artikeln “4 Reasons Good Employees Lose Their Motivation”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: BENEJAM
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet