Gott krisledarskap gör hjältar

Det är chefskollektivets insatser som kommer avgöra hur landet och världen tar sig igenom coronakrisen. Det är vår uppgift att skapa kontinuitet trots all osäkerhet, oro och kaos.

“Leading is about guiding people into the future despite its risks and uncertainties.”
Linda Ginzel, Booth School of Business

Femton års forskning kring krisledarskap har resulterat i två övergripande slutsatser:

  1. Den första krisen kanske var oundviklig, men en sekundär kris orsakad av fel respons kan undvikas.
  2. Alla kriser har sina offer, skurkar och hjältar.

Vi är ännu i ett tidigt skede av coronakrisen, och chefer och dess organisationer kan fortfarande välja vilka roller de vill spela. För att kliva in i hjälterollen krävs medvetna val om att i en viss utsträckning prioritera ”the greater good” framför egenintresse. Effektivt krisledarskap som bidrar till bibehållen – och även heroisk – hög produktivitet i teamet och verksamheten består av tre områden beroende av varandra:
 
Adaptiv förmåga
Kriser utvecklar sig över en längre tid – särskilt virusutbrott. Det kräver att organisationer och deras ledare förmår genomföra en serie omsvängningar i takt med att verkligheten och de organisatoriska förutsättningarna ändras.
 
Motståndskraft och återhämtningsförmåga
Enligt studier är 50 procent av befolkningen “worst-case-tänkare”, som i en kris verkar utifrån rädsla och sprider negativ energi och domedagsscenarier. Många går därför i försvar under kriser, men i ett framgångsrikt krisledarskap läggs fokus också på det positiva och möjligheterna.
 
Förtroende
Den framgångsrika krisledaren frågar “Hur kan vi vara förtroendeingivande gentemot alla våra intressenter under den här svåra perioden?”. Svaret är att förtroende byggs genom dialog och konkreta handlingar, och inte genom intentioner och fina ord. 
 
För mer läsning och konkreta exempel läs MIT Sloan Management Review-artikeln ”Leading Through COVID-19”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © rosinka79

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen