Många chefer upplever nu att normalt väl presterande medarbetare får allt svårare att utföra sina distansjobb med samma kvalitet och effektivitet. Och att hålla medarbetare ansvariga och genomföra svåra samtal är i ett normalläge krävande för stora delar av chefskåren. Att göra det nu under coronapandemin och dessutom behöva ta samtalen över Zoom kan upplevas som en större utmaning än vad många chefer orkar ta sig an. Men att låta dåliga prestationer passera är aldrig ett alternativ, eftersom kunder, kollegor och/eller lönsamheten/skattebetalarna blir lidande.
En artikel i Harvard Business Review ger tips om hur du som chef – med medmänsklighet – kan ta dig an utmaningen att konfrontera en underpresterande medarbetare som under coronakrisen jobbar hemifrån:
Tips 1: Bredda ditt perspektiv: från underpresteraren till -prestationen
Normalt brukar chefer fokusera på personens brister; på kunskap, initiativförmåga, engagemang och/eller dåliga attityd, som möjliga förklaringar till underprestation. Ett bättre tillvägagångssätt – särskilt i coronatider – är att fokusera på själva underprestationen, genom att ställa frågorna:
Tips 2: Visa empati, men sänk inte kraven
Tips 3: Involvera medarbetaren i problemlösningen
För konkreta exempel och mer djup läs Harvard Business Review-artikeln “How to Manage an Employee Who’s Struggling to Perform Remotely”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Photocreo Bednarek
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet