“HR is not your friend. HR will not help you.”

Fox News-toppchefen Roger Ailes hade sexuellt trakasserat Gretchen Carlsons på jobbet och rubriken är hennes ord från rättegången. Och efter #metoo har det kommit fram att det är en åsikt hon delar med många.

Studier visar att 85 procent av anställda som har varit utsatta för trakasserier aldrig rapporterar det till HR. Istället tillämpas andra metoder som att undvika personen i fråga, förminska händelserna till att ”det var kanske inte så illa” eller helt enkelt bara stå ut. Utsatta personer pratar med familj och kollegor om trakasserierna, men rädda för repressalier tar de inte sitt ärende till HR.

I trettio år har HR gjort aktiva anti-trakasseri-insatser som att skriva policys, genomföra seminarier och skicka anställda på kurser. Det väcker självklart frågan om hur allt det som kom fram med #metoo-rörelsen kunde ske trots HRs ihärdiga insatser?

Studier har kommit fram till att det usla utfallet av HRs insatser beror på att anti-trakasseri-åtgärderna har haft för stort fokus på att arbetsgivaren ska ha ryggen fri, och för lite fokus på att faktiskt få slut på problemet; nämligen trakasserierna.

Om man frågar forskarna och HR själva om vad som egentligen är HRs grundproblem i frågan kring trakasserier så är det enstämmiga svaret: "They don’t have power." Om förövaren är tillräckligt högt uppsatt så har helt enkelt inte HR mycket att säga till om. Det finns också en stor samsyn i vad som är lösningen för framtiden.

“…creating a climate and culture that starts at the very top of the company and establishes that harassment is not tolerated and will be punished severely. Middle managers can’t change the culture of a company; only the most senior people can do that. And expecting an HR worker—with a car loan, a mortgage, college tuition around the corner—to risk her job in a fight against management on behalf of an employee she barely knows is unrealistic.”

Läs mer i The Atlantic-artikeln “The problem with HR”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: TebNad

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen