Alla tycks rörande överens om att vi inte kommer gå tillbaka till det arbetsliv vi hade före covid-19 – särskilt inte tjänstemännen. Lika ense är de flesta om att framtiden kommer erbjuda en mix av gammalt och nytt; så kallad hybrid.
Men hur planerar man som chef för att hybriden ska få den bästa blandningen? Det är temat i det senaste numret av Harvard Business Review. Enligt artikeln ”How to do Hybrid Right” är rekommendationen tydlig; chefer behöver ta hänsyn till en mix av verksamhets- och individuella faktorer.
Ekvationens faktorer är tid och plats med följande fyra huvudalternativ:
I chefsbeslutet om hur man ska jobba i framtiden är rekommendationen att se på lösningen ur fyra olika perspektiv:
1. Jobb och uppgifter
Vad driver produktiviteten – energi, fokus, koordinering och samarbete – för varje jobb och uppgift?
Hur påverkas dessa faktorer av ändringar gällande tid och plats?
2. Anställdas situationer och preferenser
3. Projekt och arbetsflöden
Hur blir jobbet gjort – behov av samarbete, samverkan, koordinering med mera?
4. Inkludering och “fairness”
Mer läsning med praktisk stöd och konkreta case-exempel hittar du i Harvard Business Review “How to Do Hybrid Right”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Fokussiert
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet