Att team behöver förtroende för att bli välfungerande är idag en allmänvetenskaplig sanning. Mindre allmänt känt för chefer är beskrivningen av vad det egentligen handlar om. Men kort sagt är det att teammedlemmarna upplever psykologisk trygghet, det vill säga att de inte blir straffade på olika sätt om de – i andras ögon – gör ett misstag eller säger något fel. I en sådan trygg miljö blir människan mer öppen, uthållig, motiverad, ihärdig och flexibel.
Nästa fråga blir hur du som chef kan öka den psykologiska tryggheten i ditt team. Harvard Business Review ger en fem-punkters tipslista för annalkande konfliktsituationer, och ett tips för löpande uppföljning:
1) Närma dig konflikter som en medspelare, och inte som en motspelare
”How can we achieve a mutually desirable outcome?”
2) Se människan
”This person has beliefs, perspectives, and opinions, just like me”
3) Förväntade reaktioner och dina planerade motreaktioner
Ersätt fingerpekande med nyfikenhet.
4) Fråga om feedback på hur du levererade ditt budskap
”What worked and what didn’t work in my delivery?”
5) Mät gruppens upplevelse av psykologisk trygghet
”How confident are you that you won’t receive retaliation or criticism if you admit an error or make a mistake?”
För fler konkreta exempel och djupare läsning, kolla Harvard Business Review-artikeln “High-performing teams need psychological safety. Here’s how to create it.”
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: VTT Studio
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet