Hur du kan skapa högre grad av förtroende i ditt team

Att team behöver förtroende för att bli välfungerande är idag en allmänvetenskaplig sanning. Mindre allmänt känt för chefer är beskrivningen av vad det egentligen handlar om. Men kort sagt är det att teammedlemmarna upplever psykologisk trygghet, det vill säga att de inte blir straffade på olika sätt om de – i andras ögon – gör ett misstag eller säger något fel. I en sådan trygg miljö blir människan mer öppen, uthållig, motiverad, ihärdig och flexibel.

Nästa fråga blir hur du som chef kan öka den psykologiska tryggheten i ditt team. Harvard Business Review ger en fem-punkters tipslista för annalkande konfliktsituationer, och ett tips för löpande uppföljning:

1) Närma dig konflikter som en medspelare, och inte som en motspelare
”How can we achieve a mutually desirable outcome?”

2) Se människan
”This person has beliefs, perspectives, and opinions, just like me”

3) Förväntade reaktioner och dina planerade motreaktioner
Ersätt fingerpekande med nyfikenhet.

4) Fråga om feedback på hur du levererade ditt budskap
”What worked and what didn’t work in my delivery?”

5) Mät gruppens upplevelse av psykologisk trygghet
”How confident are you that you won’t receive retaliation or criticism if you admit an error or make a mistake?”

För fler konkreta exempel och djupare läsning, kolla Harvard Business Review-artikeln “High-performing teams need psychological safety. Here’s how to create it.”


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: VTT Studio

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen