Det kan vara svårt nog att få personer att uppmärksamt lyssna och koncentrera sig på fysiska möten, men i digitala möten är utmaningen i regel avsevärt mycket större. Enligt en artikel i Harvard Business Review finns lösningen i att som mötesledare skapa strukturerade möjligheter för frivilligt engagemang.
Enligt en studie kan du med hjälp av nedan fem regler dramatiskt och omedelbart öka produktiviteten i digitala möten:
1. 60-sekundersregeln
Gör något under de första 60 sekunderna som får deltagarna att känna av problemet/möjligheten innan du försöker lösa det.
2. Ansvarsregeln
Tillåt inte deltagarna att omedvetet inta rollen som observatör genom att tidigt i mötet kapa en upplevelse av delat ansvar.
3. The nowhere to hide-regeln
Om alla är ansvariga känner ingen sig ansvarig. Ge deltagarna uppgifter som de aktivt måste jobba med och engagera sig i.
4. The MVP rule – Minimum Viable PowerPoint – minsta möjliga powerpoints
Ingenting är mer engagemangsdödande än alltför många powerpointbilder under ett möte.
5. Femminutersregeln
Utan bibehållna förväntningar om meningsfull involvering är risken stor för att deltagarna faller tillbaka i observatörsrollen. Så prata aldrig mer än i 5 minuter utan att ge gruppen en fråga eller ett problem att jobba med.
För konkreta exempel och tips för varje steg läs The Harvard Business Review-artikeln ”How to get people to actually participate in virtual meetings”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: ©olezzo
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet