Hur och när ge vägledning för att inte bli en detaljstyrande chef?

Den mikromanagerande chefen är lika bekant som ökänd, och ingen av oss vill bli en detaljstyrande chefsplåga. Att hantera balansgången mellan medarbetarnas behov av råd och vägledning men också autonomi är därför en utmaning för de flesta. Extra knepigt kan det vara om chef och medarbetare inte ses i vardagen.

Enligt en ny forskningsstudie som presenteras i Harvard Business Reviews januari-februari-utgåva så behöver fyra förutsättningar vara på plats innan råd och vägledning från chefen ens kan bli aktuellt: 
 
Dina medarbetare 

  • behöver veta att du är villigatt erbjuda stöd och hjälp
  • behöver känna sig bekväma med att fråga/ta emot om det.

Du som chef behöver ha 

  • en grundläggande förståelse för medarbetarnas arbete och utmaningar
  • tid och energi att ge stöd och hjälp.


Nästa fråga är hur och när du ska erbjuda stöd och hjälp utan att bli destruktivt detaljstyrande? Enligt forskningsstudien är följande strategi att rekommendera: 
 
1) Timing
Planera så att din hjälp och vägledning kommer när medarbetarna är redo för det. Att jobba förebyggande eller att gripa in så snart något känns osäkert är inte den klokaste vägen.

Studien visade att när chefer gav råd och vägledning efter att problemet hade dykt upp istället för innan så uppskattade och förstod medarbetarna råden och vägledningen bättre. Det ledde i sin tur till att de faktiskt tillämpade dem och gjorde ett bättre resultat än de som fick instruktioner och råd innan. 
 
2) Tydliggör att din roll är att stödja och hjälpa
Gör klart att du inte går in för att utvärdera, döma eller ta över, men för att stödja och hjälpa. Det bygger den psykologiska trygghet som människor behöver för att söka och faktiskt ta emot hjälp. 
 
3) Anpassa din involvering – intensitet och frekvens – till medarbetarnas specifika behov
Vad behöver din medarbetare; intensiv vägledning här och nu eller löpande vägledning över längre tid?

För mer läsning, konkreta tips och caseexempel läst Harvard Business Review artikeln How to Help (Without Micromanaging).


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen