Den mikromanagerande chefen är lika bekant som ökänd, och ingen av oss vill bli en detaljstyrande chefsplåga. Att hantera balansgången mellan medarbetarnas behov av råd och vägledning men också autonomi är därför en utmaning för de flesta. Extra knepigt kan det vara om chef och medarbetare inte ses i vardagen.
Enligt en ny forskningsstudie som presenteras i Harvard Business Reviews januari-februari-utgåva så behöver fyra förutsättningar vara på plats innan råd och vägledning från chefen ens kan bli aktuellt:
Dina medarbetare
Du som chef behöver ha
Nästa fråga är hur och när du ska erbjuda stöd och hjälp utan att bli destruktivt detaljstyrande? Enligt forskningsstudien är följande strategi att rekommendera:
1) Timing
Planera så att din hjälp och vägledning kommer när medarbetarna är redo för det. Att jobba förebyggande eller att gripa in så snart något känns osäkert är inte den klokaste vägen.
Studien visade att när chefer gav råd och vägledning efter att problemet hade dykt upp istället för innan så uppskattade och förstod medarbetarna råden och vägledningen bättre. Det ledde i sin tur till att de faktiskt tillämpade dem och gjorde ett bättre resultat än de som fick instruktioner och råd innan.
2) Tydliggör att din roll är att stödja och hjälpa
Gör klart att du inte går in för att utvärdera, döma eller ta över, men för att stödja och hjälpa. Det bygger den psykologiska trygghet som människor behöver för att söka och faktiskt ta emot hjälp.
3) Anpassa din involvering – intensitet och frekvens – till medarbetarnas specifika behov
Vad behöver din medarbetare; intensiv vägledning här och nu eller löpande vägledning över längre tid?
För mer läsning, konkreta tips och caseexempel läst Harvard Business Review artikeln How to Help (Without Micromanaging).
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet