Nästan alla chefer idag, oavsett bransch, behöver hantera vildsinta intressenter så som medarbetare, kunder och allmänheten i stort. Självklart har chefer historiskt sett också behövt handskas med aggressivitet och missnöje, men det unika i vår tid – enligt en artikel i Harvard Business Review – är den perfekta stormen av tre krafter:
(1) Många har tappat hoppet om framtiden, av orsaker som exempelvis miljöförstöring, krig och lönestagnation. Oavsett orsak är övertygelsen att framtiden kommer bli sämre.
(2) Många upplever – rätt eller felaktigt – att systemet motarbetar dem och behandlar dem orättvist.
(3) Många dras – kanske på grund av (1) och (2) – mot ideologier som dyrkar och legitimerar vi-mot-dem-tänket.
I artikeln ”Managing in the Age of Outrage” får du som chef fem konkreta tips på hur du kan hantera och lugna din omgivnings stegrande upprördhet och aggressivitet.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Amnatdpp
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet