Jobbrelationer – dämpa din irritation, besvikelse och stress

Relationer på jobbet – till medarbetare, chefskollegor och högre chefer – är för väldigt många chefer en källa till glädje, men också till frustration och stress. Och hur det känns med kollegorna påverkar i väldigt stor utsträckning hur vi trivs och presterar på jobbet.

Vi människor tenderar emellertid olyckligtvis att förhålla oss till jobbrelationer på fel sätt. Vi betraktar dem som ”antingen eller”, medan sanningen är att det finns relationer som är goda, dåliga och allt däremellan. Ett annat vanligt förhållningssätt är att betrakta våra relationer som fasta; de goda vill för alltid förbli goda och de dåliga vill aldrig blir bättre. Sanningen är att jobbrelationer är flytande, de sämsta kan repareras och de bästa kan surna.

Enligt forskningen kan ett sätt att komma ur ”tankefällor” som leder till onödig irritation, besvikelse och stress vara att förhålla sig till arbetsrelationer som summan av en serie ”micromoves”. Små ting som känns obetydliga i ögonblicket kan ha stora – positiva eller negativa – konsekvenser för våra relationer.

The Harvard Business Review erbjuder fem vägledande ”micromoves-principer” som kan vara till hjälp för att öka arbetsglädjen och minimera relationsirritationerna, -besvikelserna och -stressen:

  • Sätt dig i kollegans skor
  • Acceptera att ”micromoves” inte alltid är medvetna.
  • Förstå din roll i relationen.
  • Anteckna dina egna ”micromoves”.
  • Inse att sex “goda” ”micromoves” behövs för att kompensera för en “dålig”.

För konkreta exempel och mer läsning besök The Harvard Business Review-artikeln “The Little Things That Affect Our Work Relationships”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Scott Griessel

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen