Kasta inte bort tid och pengar på teambuilding

Det är skrattkurser, höghöjdsbanor, bowlingkvällar, tipsrundor, Kebnekaise- bestigningar, matlagningsövningar, hinderbanor och kick-offs i alla dess varianter. Uppfinningsrikedomen är oändlig när det kommer till påhitt för att förbättra samarbetet i arbetsgruppen.

Forskning visar dock att de flesta teambuildingaktiviteterna är bortkastade både när det gäller tid och pengar. Bättre relationer, högre engagemang i teamet och i slutändan bättre samarbete uppnås enligt en artikel i Harvard Business Review på helt andra sätt.

Utmaningen är att det hyllade och eftersträvansvärda samarbete på jobbet i regel har vaga mål, inga konkreta regler och saknar de handfasta belöningar som det individuella arbetet har. Samarbete upplevs dessutom ofta som krångligt och att det urvattnar ansvarstagandet.

Dessa utmaningar är ingenting som vare sig bowlingkvällar eller matlagningsövningar kan övervinna. Nyckeln till gott teamarbete är att jobba med individernas motivation att samarbeta genom att göra samarbetet tydligt (syfte), specifikt och lockande. Två frågor är därför viktiga att ställa till medarbetarna: 

  1. Varför är ditt samarbete avgörande för att uppnå verksamhetsmålen?
  2.  Vilket arbete, vilka specifika ppgifter måste vi samarbeta kring för att uppnå våra verksamhetsmål? 

Läs mer i Harvard Business Review artikeln ”Stop Wasting Money on Team Building”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © Mediteraneo
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

08 11

Det kan vara bra för chefskarriären att få sparken

Av Vibeke Pålhaugen

Under tio års tid har det forskats på vad som händer med chefer som går på en riktig smäll. När de får lämna chefsjobbet – antingen på grund… Fortsätt att läsa->

04 11

10 myter om smarta arbetssätt

Av Vibeke Pålhaugen

I vårt hårdpressade arbetsliv är jakten på smarta arbetssätt en överlevnadsfaktor. Vi översvämmas av produktivitetsråd och däribland finns en hel… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen