Låt folk jobba och kasta inte bort tiden på teambuilding

Syftet med teambuildingaktiviteter är att kollegor ska komma varandra närmare. Mer sammansvetsade ska samarbetet fungera bättre, arbetsglädjen höjas och produktiviteten lyftas. Olyckligtvis är emellertid utfallet ofta det motsatta. Forskning visar att de flesta teambuildingaktiviteterna är bortkastade både när det gäller tid och pengar.

Problemet med många teambuildingaktiviteter är att 
- man med dem försöker åtgärda fel problem: de största hindren mot gott samarbete på jobbet är i regel vaga mål samt avsaknaden av konkreta regler och handfasta belöningar som det individuella arbetet har på arbetsplatsen
- det ofta hittas på – för ändamålet och/eller berörda personer – opassande aktiviteter
- det saknas tillräcklig struktur – i regel pratar och umgås man med de man redan känner väl
- de tar värdefull arbetstid i anspråk från medarbetare som redan har svårt att få tiden att räcka till
- när de bokas in utanför arbetstid så tar de ännu mer värdefull tid från det som betyder mer än kollegorna, nämligen familj, vänner, egna intressen och återhämtning.

Om du som chef vill få effekt av dina teambuildinginsatser så gör teambuildingen... 

… verklighets- och arbetsrelaterad
Bästa sättet att få ihop teamet är att låta deltagarna lösa problem och uppnå resultat tillsammans som grupp. Och mest effekt får verklighets- och arbetsrelaterade uppgifter tagna från deras faktiska vardag.  

… icke-obligatorisk
Några medarbetare blir uppiggade av socialt umgänge med kollegor utanför arbetstid, medan andra blir helt uttröttade. Om teambuildingen består av sociala aktiviteter utanför arbetstid bör därför medverkan vara frivillig.
 
… mindre (tids)krävande
Korta och sociala teambuildingaktiviteter på lunch- och fikarasterna är mindre störande och mer effektiva än längre insatser. 
 
… mer naturlig
Gör det möjligt för teamet att träffas och umgås naturligt på jobbet utan chefens planering och involvering. 
 
Läs mer i Fast Company-artikeln "Why you should ditch team building activities and just let people get to work”.
Tilläggslästips: Harvard Business Review-artikeln ”Stop Wasting Money on Team Building".


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Ingo Bartussek

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen