Vi lever och jobbar längre än någonsin. Och under de senaste åren har en av de stora förändringarna på våra arbetsplatser varit en större åldersspridning mellan de som arbetar där. Det är inte längre ovanligt att ha så många som fem generationer i en organisation.
Åldersmångfalden har sina fördelar men också utmaningar, vilka bäst hanteras med förståelse för olika åldrars ledarstilar. London Business School har gjort en studie på ämnet genom att undersöka mer än 10 000 chefer i åldrarna 21 till 70 i mer än 20 länder och inom ett brett spektrum av branscher. Studien kom fram till att ledarstilen varierade mer med åldern än med någon annan egenskap i undersökningen.
Studien såg närmare på ledarbeteende indelat i fem områden:
(1) Leda i externt sammanhang, som kunder och konkurrenter. Exempel: Förståelse för kärnkompetensen och affärsmodeller samt hur de förändras.
(2) Leda i internt sammanhang såsom relationer med andra affärsenheter. Exempel: Göra ett gott första intryck och förutse människors reaktioner vid en förändringsprocess.
(3) Leda människor, särskilt de som rapporterar direkt till dig. Exempel: Delegering och planering.
(4) Lösa uppgiften/uppdraget, såsom beslutsfattande och problemlösning.
(5) Leda dig själv, inklusive förståelse för hur du påverkar andra, personlig effektivitet och kompetensutveckling.
Forskningen utmanar vissa stereotyper och myter på arbetsplatsen, exempelvis att yngre chefer skulle vara mer drivna av syfte och meningsfullhet än äldre. Denna studie visar att det är tvärt om. En annan slutsats är att med automatiseringen av rutinmässiga och tekniska uppgifter kommer efterfrågan efter äldre chefer att öka.
Läs mer om olika åldrars ledarstilar i MIT Sloan Review-artikeln ”Older and Wiser? How Management Style Varies With Age”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: paulacobleigh
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet