Ledarstilen förändras med åldern

Vi lever och jobbar längre än någonsin. Och under de senaste åren har en av de stora förändringarna på våra arbetsplatser varit en större åldersspridning mellan de som arbetar där. Det är inte längre ovanligt att ha så många som fem generationer i en organisation.

Åldersmångfalden har sina fördelar men också utmaningar, vilka bäst hanteras med förståelse för olika åldrars ledarstilar. London Business School har gjort en studie på ämnet genom att undersöka mer än 10 000 chefer i åldrarna 21 till 70 i mer än 20 länder och inom ett brett spektrum av branscher. Studien kom fram till att ledarstilen varierade mer med åldern än med någon annan egenskap i undersökningen.

Studien såg närmare på ledarbeteende indelat i fem områden:
(1) Leda i externt sammanhang, som kunder och konkurrenter. Exempel: Förståelse för kärnkompetensen och affärsmodeller samt hur de förändras.
(2) Leda i internt sammanhang såsom relationer med andra affärsenheter. Exempel: Göra ett gott första intryck och förutse människors reaktioner vid en förändringsprocess.
(3) Leda människor, särskilt de som rapporterar direkt till dig. Exempel: Delegering och planering.
(4) Lösa uppgiften/uppdraget, såsom beslutsfattande och problemlösning.
(5) Leda dig själv, inklusive förståelse för hur du påverkar andra, personlig effektivitet och kompetensutveckling.

Forskningen utmanar vissa stereotyper och myter på arbetsplatsen, exempelvis att yngre chefer skulle vara mer drivna av syfte och meningsfullhet än äldre. Denna studie visar att det är tvärt om. En annan slutsats är att med automatiseringen av rutinmässiga och tekniska uppgifter kommer efterfrågan efter äldre chefer att öka.

Läs mer om olika åldrars ledarstilar i MIT Sloan Review-artikeln ”Older and Wiser? How Management Style Varies With Age”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: paulacobleigh

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen