Att driva igenom förändring är ofta en rejäl chefsutmaning som långt ifrån alltid slutar med framgång. Nya studier visar att mer fokus på det som inte ska ändras ökar chanserna till att förändringsarbetet lyckas.
Forskarna kallar det vision of continuity – där ledaren kommunicerar inte bara vad som ska förändras, men också den värdefulla kärna som förblir oförändrad och som gör organisationen till vad den är. Människor trivs bäst när det finns sammanhang, stabilitet och kontinuitet – och är således mer öppna för framtida förändringar om de ges en tydlig röd tråd till det som är och har varit. Känslan av osäkerhet sänks och därmed också motståndet till förändring.
För mer läsning och exempel kolla Quartz at work-artikelen ”The best way to get teams to embrace change, according to science.”
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Andrii Yalanskyi
21 09
Att ge första hjälpen till en medarbetare på arbetsplatsen är det många chefer som fått lära sig. Men hur många av oss vet hur vi bäst hanterar en medarbetares… Fortsätt att läsa->
05 09
Siffrorna är otvetydiga; vi blir allt mindre lyckliga. Antalet depressioner ökar och gruppen som anser sig lyckliga minskar ständigt. Sociala medier och coronaviruset är exempelvis… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet