Det är inte alls ovanligt att verksamheter lanserar flera stora initiativ eller projekt samtidigt. IT, HR, ekonomi och verksamhetsområdena har alla något nytt på gång som kräver chefernas och teamens uppmärksamhet och tid, samtidigt.
Överarbetade chefer i organisationen ser vad överbelastningen kostar i form av förlorad produktivitet, kvalitet och höjd personalomsättning – och undrar frustrerat hur de högsta cheferna egentligen tänker. Hur kan de besluta att sätta igång så mycket samtidigt?
Sju möjliga förklaringar anges i en artikel i senaste utgåvan av Harvard Business Review:
1) Konsekvensblindhet – högsta ledningsgruppen är vid beslutsfattandet omedveten om alla projekt och den kumulativa arbetsmängden som uppstår för chefer och medarbetare.
2) Multiplikatoreffekt – högsta cheferna ser bara projekten inom sina egna affärs-/verksamhetsområden och gör prioriteringar och lanseringsplaner isolerat från vad som är på gång samtidigt inom andra områden.
3) Kohandelseffekten – “I will support your initiatives if you support mine-tänket” höga chefer emellan leder till fler initiativ och projekt, men färre som kommer att avslutas.
4) Ofinansierade mandat – initiativ och projekt lanseras ofta utan krav om att chefer och deras team ska få nödvändiga resurser för uppgiften.
5) Plåsteråtgärder – när projekt eller initiativ som lanseras ger begränsad lösning på ett allvarligt problem tenderar det medföra att nya initiativ dyker upp – som inte heller åtgärdar grundproblemen.
6) Kostnadsnärsynthet – en vanlig plåsteråtgärd som kan förvärra överbelastningen är när man drar ner på personal utan att reducera arbetsbelastningen.
7) Tröghet – organisationen saknar förmågan eller viljan att ta bort existerande arbetsprocesser, initiativ eller projekt när nya tillkommer.
Tips om vad som fungerar och inte fungerar för att undvika projekt-/initiativöverbelastning samt konkreta exempel hittar du i Harvard Business Review-artikeln ”Too many projects”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © GoLo
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet