Medarbetare med kvävande behov av din tid och uppmärksamhet

Kan du kolla på det här? Vad tyckte du om det jag gjorde där? och Vad ska jag göra med det här? Du upplever medarbetarens omättliga behov av återkoppling, bekräftelse och bollplank som lika frustrerande och stressande som hens ständiga besök vid ditt skrivbord för en pratstund. Vissa medarbetare kräver långt mer av chefens tid än vad som både är rimligt och gynnsamt för verksamheten. Så vad gör du?

Harvard Business Review ger i artikeln ”How to Manage a Needy Employee” tipset att du som chef:

(1) Reflekterar kring vad som kan vara källan till medarbetarens behövande beteende. Kan det vara ett arv från tidigare micromanagerande chefer, lågt självförtroende, jobbosäkerhet eller kanske brist på kompetens? Eller kan det bero på något i ditt ledarskap?

(2) Pratar med och lyssnar på medarbetaren.

(3) Gör en plan där du exempelvis bokar in fasta avstämningstillfällen, ger mer löpande positiv feedback, erbjuder stöd i form av utbildning eller att lära från kollegor samt sätter mål för medarbetarens självständiga arbete.

Om medarbetarens överdrivna behov av bekräftelse och bollplank beror på låg självkänsla så är chefsuppgiften svårare, men inte omöjlig. Då behövs det ännu tydligare förväntningar och gränser från chefens sida. Om det inte hjälper, så kan det vara läge att fundera på om medarbetaren är rätt person för jobbet.

Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”How to Manage a Needy Employee” som också erbjuder fallstudier.

Foto: © fergregory


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen