Det finns många förklaringar till att man inte säger vad man tycker på jobbet. Risken att förlora jobbet eller att missgynnas vid löne- och befordransdiskussioner är ett par. Även faran för sociala konsekvenser som avvisning, utfrysning eller förlägenhet kan vara anledningar till att chefer inte vågar göra sin röst hörd.
Samtidigt behöver vårt arbetsliv mer än någonsin chefer som har modet att säga vad de tycker i både små och stora frågor. Och den goda nyheten, enligt en artikel i Harvard Business Review, är att ”competently courageous behaviors” – kompetent modigt beteende – inte behöver vara en medfödd personlig egenskap. Modet kan tränas upp; att öva och pröva gör mästare.
“Kompetent modiga” personer har enligt forskning nått framgångar genom att göra följande fyra saker:
1. Lägga en stabil grund genom att göra bra jobb och visa integritet.
2. Välja sina strider genom att bedöma viktighet och timing.
3. Övertyga i ögonblicket; lägga fram ärenden med målgruppen i fokus, använda fakta effektfullt och hantera känslor som uppstår på ett smidigt sätt.
4. Följa upp – oavsett utfall.
För mer läsning och självskattningstestet “Workplace Courage Acts Index”; läs Harvard Business Review-artikeln “Cultivating everyday courage.”
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Bulat
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet