Det är inget någon önskar, men att få arga utbrott på jobbet kan hända alla. Extra olyckligt är det om det är chefen som tappar humöret och kontrollen, men hur illa det är/blir beror helt och hållet på hur chefen (och omgivningen) agerar efter utbrottet.
Att låtsas som ingenting eller att i tystnad lägga skulden på medarbetarna är en väg att gå. Men det får onekligen negativa konsekvenser för medarbetarnas engagemang och produktivitet, och i extrema fall för sannolikheten att behålla bra medarbetare.
I enlighet med the moral cleansing theory – som säger att människor söker balans i sitt moraliska och icke-moraliska beteende – skulle många chefer be om ursäkt och anstränga sig hårt för att gottgöra övertrampet.
Forskning visar att sannolikheten för att en chef ägnar sig åt gottgörelse beror på huruvida chefen har
(1) intresse för moraliska frågor och en stark vilja att vidmakthålla moraliska principer
(2) modet att stå för sina felsteg och övertramp.
Underställda – chefer eller medarbetare – till chefer som bedöms ha det moraliska modet och viljan kan efter ett chefsutbrott framgångsrikt ta initiativ till konstruktiv dialog (med en sannolikt lyhörd och ångerfull chef) kring icke-önskvärt och önskvärt beteende på jobbet.
Läs mer om hur man i chef- och medarbetarträningen kan minska sannolikheten för chefsutbrott och begränsa de negativa konsekvenserna när det ändå händer, i Harvard Business Review-artikeln ”When Your Boss Has an Angry Outburst, What Do They Do Next?”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © zu_yien
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet