Om chefen får utbrott på jobbet

Det är inget någon önskar, men att få arga utbrott på jobbet kan hända alla. Extra olyckligt är det om det är chefen som tappar humöret och kontrollen, men hur illa det är/blir beror helt och hållet på hur chefen (och omgivningen) agerar efter utbrottet.

Att låtsas som ingenting eller att i tystnad lägga skulden på medarbetarna är en väg att gå. Men det får onekligen negativa konsekvenser för medarbetarnas engagemang och produktivitet, och i extrema fall för sannolikheten att behålla bra medarbetare.

I enlighet med the moral cleansing theory – som säger att människor söker balans i sitt moraliska och icke-moraliska beteende – skulle många chefer be om ursäkt och anstränga sig hårt för att gottgöra övertrampet.

Forskning visar att sannolikheten för att en chef ägnar sig åt gottgörelse beror på huruvida chefen har 

(1) intresse för moraliska frågor och en stark vilja att vidmakthålla moraliska principer
(2) modet att stå för sina felsteg och övertramp.

Underställda – chefer eller medarbetare – till chefer som bedöms ha det moraliska modet och viljan kan efter ett chefsutbrott framgångsrikt ta initiativ till konstruktiv dialog (med en sannolikt lyhörd och ångerfull chef) kring icke-önskvärt och önskvärt beteende på jobbet.

Läs mer om hur man i chef- och medarbetarträningen kan minska sannolikheten för chefsutbrott och begränsa de negativa konsekvenserna när det ändå händer, i Harvard Business Review-artikeln ”When Your Boss Has an Angry Outburst, What Do They Do Next?”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © zu_yien

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen