Oförskämdheter är epidemisk – och mest smittsam är chefen

Ohyfs, kränkningar och oförskämdheter är på stark tillväxt i arbetslivet. Enligt studier upplever idag 50 procent av anställda att de blivit utsatta för oförskämdheter minst en gång i veckan mot 25 procent i slutet på 90-talet. Och inte sällan börjar det otrevliga beteende på toppen.
Förklaringen till oartigheternas och det taskiga beteendes allmänna spridning är kombination av

  • den globala ekonomins krav på snabba beslut och dygnet–runt–interaktion med andra människor
  • att ansikte-till-ansikte–kommunikation har ersatts med sms, mejl och sociala medier
  • hög arbetsbelastning och lite återhämtning


Hundratals forskningsstudier visar att ohyfs kostar våra verksamheter dyrt. Produktiviteten, beslutsförmågan, kreativiteten, viljan att ge det lilla extra och hjälpa en kollega blir lidande där oförskämdheter tillåts florera.

For chefer blir det således en viktig uppgift att hejda förekomsten av ohyfs, och det arbetet börjar med att du som chef behöver kolla dig själv i spegeln; kan du vara del av problemet? För vi chefer ska ha i åtanke att:

  • Dåligt beteende är smittsamt och synnerligen så nedströms.
  • Med senioritet och makt ökar sannolikheten för okänsligt och otrevligt beteende. Maktkänslan ökar en persons fokus på sina egna önskemål och behov, och omgivningens behov och känslor glöms lätt bort.
  • Brist på sömn och för hög arbetsbelastning ökar sannolikheten för att en person beter sig illa.


För en fem–punkts handlingsplan och mer läsning; läs McKinsey Quarterly artikeln "Memo to the CEO: Are you the source of workplace dysfunction?” skriven av Professor Robert Sutton, Stanford School of Engineering.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © ellisia

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen