Ohyfs, kränkningar och oförskämdheter är på stark tillväxt i arbetslivet. Enligt studier upplever idag 50 procent av anställda att de blivit utsatta för oförskämdheter minst en gång i veckan mot 25 procent i slutet på 90-talet. Och inte sällan börjar det otrevliga beteende på toppen.
Förklaringen till oartigheternas och det taskiga beteendes allmänna spridning är kombination av
Hundratals forskningsstudier visar att ohyfs kostar våra verksamheter dyrt. Produktiviteten, beslutsförmågan, kreativiteten, viljan att ge det lilla extra och hjälpa en kollega blir lidande där oförskämdheter tillåts florera.
For chefer blir det således en viktig uppgift att hejda förekomsten av ohyfs, och det arbetet börjar med att du som chef behöver kolla dig själv i spegeln; kan du vara del av problemet? För vi chefer ska ha i åtanke att:
För en fem–punkts handlingsplan och mer läsning; läs McKinsey Quarterly artikeln "Memo to the CEO: Are you the source of workplace dysfunction?” skriven av Professor Robert Sutton, Stanford School of Engineering.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © ellisia
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet