Om du och dina medarbetare brottas med FOPO

Att oroa sig för vad andra tycker och tänker om oss är kontraproduktivt, eftersom det hindrar individers – och därmed också verksamheters – möjligheter att prestera. Dessutom är det ohälsosamt, irrationellt och en betydande källa till den allmänna ångest som många känner på jobbet. Det kallas FOPO – Fear Of People’s Opinion.

Ursprungligen innebar FOPO ren överlevnad, och är en naturlig del av människans psyke. Idag handlar det mer om en upplevd press att ”lyckas” och att vara ”lyckad”. Vi pejlar konstant in omvärlden och jagar godkännande. Rädsla att bli avvisade – FOMO (Fear Of Missing Out) – innebär en negativ förväntanskraft som kan ta över vår tillvaro och göra oss utmattade. Det vill säga att det är vår egna förväntan om och rädsla för avvisande som påverkar oss negativt, inte andras faktiska åsikter. Det ligger nämligen i människans natur att försöka kontrollera andras åsikter om oss, men i jakten på godkännande ger vi samtidigt upp kontrollen över våra egna liv – och verksamheter.

FOMO omtalas som en epidemi i artikeln ”Free Your People from the Need for Social Approval” i senaste numret av Harvard Business Review. Samtidigt erbjuds konkreta chefstips för hur du eliminerar fenomenet på din arbetsplats. Genom att skifta från prestationsbaserad till syftesbaserad identitet förbättras förutsättningarna för såväl medarbetarnas psykiska hälsa som din verksamhet.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: ©  Daniels C/peopleimages.com

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen