En viktig chefsuppgift är att föra en tät dialog kring arbete och utveckling med varje enskild medarbetare. Men chefer har av olika skäl lätt att undvika och skjuta feedbacken på obestämd framtid. Speciellt om det handlar om att framföra konstruktiv kritik eller att ta upp det som inte fungerar. Rädslan att såra eller väcka andra negativa känslor hos medarbetaren skapar en chefströskel.
Forskningen har nu hittat en metod att sänka tröskeln och öka sannolikheten för att samtalet med medarbetaren landar bra; nämligen genom att chefen inleder samtalet med att klargöra sina egna goda intentioner; ”jag vill ditt bästa…”.
Det kan för chefer tyckas självklart att vi alltid har goda intentioner när vi ger feedback och att medarbetaren borde veta det, men forskningen säger något annat. Människor känner inte bara motvilja mot den som ger negativ/konstruktiv feedback – vi utgår också ifrån att personen har underliggande och ofta illvilliga motiv. Medarbetare som lämnas att gissa chefens intentioner med den negativa/konstruktiva återkopplingen landar i regel i illvillighet.
Det är däremot mindre sannolikt att medarbetare som tror på chefens goda intentioner avvisar chefens konstruktiva feedback.
Det mest framgångsrika är att anpassa goda-intentioner-öppningsfrasen till personen och återkopplingen du har framför dig. För exempel och konkreta formuleringstips läs MITSloan Management Review-artikeln ”The Simple Way to Make Giving Feedback Easier”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Scott Griessel
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet