Chefsuppdraget kräver ofta snabba beslut i knepiga frågor där valet står mellan pest eller kolera, och synnerligen så om du är president för en av världens största nationer.
President Barack Obama berättade under en ledarskapskonferens förra veckan om hur han jobbade för att känna sig trygg med att fatta svåra beslut:
1) Bli bekväm med sannolikheter
“… being comfortable with the fact that you’re not going to get [a] 100% solution, and understanding that you’re dealing with probabilities, so that you don’t get paralyzed trying to think that you’re going to actually solve this perfectly.”
2) Skaffa fakta, omge dig med smarta människor
“I’m old fashioned. I believe in these enlightenment values like facts and reason and logic.”
“… most critical was having the confidence to have people around you who were smarter than you, or disagreed with you, or have perspectives that were different than yours.”
“I am pretty proud of this: I always would say to somebody, if they’re talking about a really complicated issue, ’I don’t understand what you’re saying. Explain it to me in English.’”
3) Uppgiften är att hitta svaren, inte att ha alla svar själv
“I think one of the problems with people who are in big jobs is they start feeling as if they have to project that ‘I have every answer, “when, in fact, most of the time, you may not.”
Läs mer i Quartz at Work Business-artikeln “Barack Obama shares his approach to handling tough decisions”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: Feodora
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet