Problemen ökar när chefer hanterar utbrändhet som ett individproblem

Utbrändhet – eller utmattningssyndrom/-depression som vi gillar att kalla det i Sverige – identifierades redan på 70-talet. Men trots flera decenniers forskning som gett oss information om egenskaper, orsaker och konsekvenser så förmår vi inte hejda spridningen. Enligt siffror från Världshälsoorganisationen (WHO) lider 650 miljoner människor av depression och ångest, och den årliga kostnaden för den globala arbetsmarknaden är 1 biljon dollar i försämrad produktivitet.

Problemet är att vi fortfarande hanterar stress och utbrändhet som ett arbetsrelaterat eller privat individproblem. Visst är det bra att anställda lär sig att säga nej, tar yoga och går kurser i stresshantering och att djupandas, men eftersom vi chefer inte gör något åt grundproblemet – som finns på arbetsplatsen – så förvärrar bara sådana insatser stressen och den psykiska ohälsan.

Enligt en artikel i Harvard Business Review skapas stress och utbrändhet främst av saker som orättvisor på jobbet, orimlig arbetsbelastning, otydliga roller och förväntningar, bristande kommunikation och stöd från chefen, orimliga tidskrav och dålig företagskultur. Chefer som förklarar problemen genom de anställdas tillkortakommanden bidrar bara med ytterligare stressande belastning för berörda personer.

Så vad ska vi chefer göra för att förebygga den skenande arbetsrelaterade psykiska ohälsan? Enligt artikeln “Burnout Is About Your Workplace, Not Your People” ska vi:
(1) Fråga oss själva; vad gör detta till en ohälsosam arbetsplats?
(2) Skilja på hygienfaktorer och motiverande faktorer. Först måste hygienfaktorerna på plats.
Utbrändhet uppstår när hygienfaktorerna saknas/försvinner, samtidigt som chefer ofta försöker åtgärda utbrändheten med motiverande faktorer. Men alla yogaklasser eller fredagsfika i världen kan inte lösa stressen som kommer med ett otydligt uppdrag eller orimliga deadlines.
(3) Fråga medarbetarna; hur kan vi göra detta till en bättre arbetsplats?

Läs mer i Harvard Business review-artikeln “Burnout Is About Your Workplace, Not Your People”.

Läs gärna också ”Utmattningssyndrom är numera alltid jobbets fel”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

 Foto: leungchopan

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen