Den sociala distanseringen som coronapandemin kräver gör oss socialt mer klumpiga. Det är vetenskapligt bevisat att de sociala förmågorna förtvinar hos människor som berövas löpande och varierad mänsklig interaktion.
Psykologer och neuroforskare varnar för att det händer oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Och det finns tecken överallt; vi delar för mycket på Zoom, vi överreagerar på eller feltolkar andras beteenden, vi längtar efter samtidigt som vi inte riktigt uppskattar umgänge med andra.
Förklaringen är biologisk. Till och med de mest introverta av oss är konstruerade för att längta efter socialt umgänge eftersom det evolutionärt innebär säkerhet att tillhöra en grupp. Så när vi inte får umgås med andra människor tolkar våra hjärnor det som ett dödshot, och när vi hamnar i överlevnadsmodus sänks vår förmåga att känna igen och respondera lämpligt till finesserna och komplexiteten som finns i sociala situationer. Istället blir vi hypervaksamma och överkänsliga. Det tillsammans med ett dödligt virus gör att vi hamnar i ”fight or flight-mode”. Den onda spiralen fortsätter genom att man i det läget börjar dra sig undan.
Social interaktion är en av de mest komplicerade saker vi kan kräva av våra hjärnor. Normalt får vi mycket träning och det löper på utan att vi tänker på det. Men ju mindre social träning vi får, desto sämre blir vi på det.
Till alla chefer som upplever att konfliktnivån på jobbet har ökat med pandemin kan det säkert kännas välkommet med en förklaring. Tålamod med egna och andras konstigheter är den rekommenderade vägen framåt.
Läs mer i The New York Times-artikeln “We’re All Socially Awkward Now”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Adam
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet