Sex sätt att få tala till punkt

I förra veckans amerikanska presidentkandidatdebatt fick vi se en kronisk serie-avbrytare i aktion. Under det verbala gyttjebadet mellan Donald Trump och Joe Biden var det uppenbart hur svårt det är att förstå någonting alls när nån aldrig får tala till punkt. Den insikten är dock knappast ny, för även om Trump står för en helt egen kaliber så har de flesta stött på problemet.

Frågan är vad vi chefer kan göra när vi möter en notorisk avbrytare? En artikel i Inc-magazine ger exempel på trevliga och lite mindre trevliga tips:

TREVLIGA SÄTT
Förhindra avbrytningar innan de sker
Säg något liknande ”Min förklaring har olika delar, så vänligen ha tålamod. När jag är klar tar vi frågor och era åsikter”.

Fråga övriga i gruppen om input
Säg exempelvis ”Nu har vi hört Per några gånger, är det någon annan som har input?”

NÅGOT MINDRE TREVLIGA SÄTT
Ignorera – "Verbal Chicken"
När någon avbryter dig fortsätter du bara att prata och den som håller ut längst vinner. När avbrytaren har tystnat går du direkt till en vass poäng.

Be om att få tala till punkt
När någon avbryter dig säger du ”Vänta en sekund, jag ska bara avsluta mitt resonemang”. Mer bryskt är ”Låt mig prata till punkt”.

Låtsas ställa en fråga
När någon avbryter säger du ”Kan jag ställa dig en fråga?”. Det gör sannolikt att avbrytaren pausar. Gå då tillbaka till ditt resonemang och maskera det som en fråga genom att exempelvis säga ”Visste du att...?”.

Skratta högt
När någon avbryter börjar du skratta högt. Det är väldigt distraherande och väcker nyfikenhet, och om du får frågan vad du skrattar åt kan du exempelvis säga ”Det är skrattretande hur du vägrar att låta mig prata till punkt”.

För fler exempel och fördjupning läs i Inc-artikeln ”Keep Getting Interrupted? Here Are 7 Clever Ways to Fight Back”.​


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto:  © Bits and Splits 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen