Ska du höja lönen för och försöka övertala stjärnmedarbetaren att stanna?

Det lovar sällan gott när en favoritmedarbetare eller -chef stillsamt undrar ”Har du två minuter?”. Frågan får det att knyta sig i magen på de flesta chefer som av erfarenhet känner på sig vad som kommer näst; att den för verksamheten betydelsefulla personen säger upp sig.

Du lyssnar, kanske blir du arg och besviken men framförallt känner du en stegrande känsla av panik; hur ska vi klara oss utan och är det ens möjligt att ersätta den ”oersättliga”? Det är då frågan dyker upp i ditt huvud ”Ska jag komma med ett motbud och försöka övertala stjärnan att stanna?”.

Många verksamheter och chefer har riktlinjer om att aldrig försöka övertala och komma med motbud. Dels för att man bara vill ha anställda som verkligen vill jobba i verksamheten – och 50 procent av de som accepterar ett motbud kommer ändå lämnar inom tolv månader. Men också för att händelsen kommer sprida sig och leda till en kö utanför chefens kontor – av fler som hotar att lämna med förhoppningen om att också få erbjudande om högre lön och nya arbetsuppgifter.

Det finns god logik och kanske tydliga riktlinjer för att låta bli. Men det finns också speciella undantagsfall när det ändå kan vara nödvändigt att höja lönen och försöka övertala stjärnan att stanna. I Harvard Business Reviews casestudie ”Should you Fight to Keep a Star?” får vi följa chefen Connor Stephenson genom ett sådant dilemma. Artikeln innehåller också experters syn på Stephensons resonemang och den väg han till slut valde. Lärorikt.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © Prostock-studio


Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen