Svårigheten att vara ödmjuk som chef

Bättre teamwork med högre prestation och snabbare lärande – det finns tungt vetenskapligt stöd för att ödmjuka chefer gör bättre ifrån sig än de mer arroganta.

Vi lever i en värld där ego får uppmärksamhet och ödmjukhet skapar resultat. Trots den vetskapen är det få chefer – speciellt de vi känner igen i medierna – som vi skulle beskriva som just ödmjuka. Egot och know-it-all-ledarstilen segrar ofta. Vad det kan bero på har Harvard Business Review två förklaringar till:

  • Många chefer tror felaktigt att ödmjukhet inte går att kombinera med ambitioner.​
  •  Ödmjukhet kan upplevas som svagt och sårbart, när svårigheter och problem kräver chefen på snabba svar och lugnande besked om att allt kommer bli bra. Med det är precis det som är ödmjukhetens kraft. De mest produktiva cheferna låtsas inte ha alla svar. De förstår att deras jobb är att söka de bästa idéerna från rätt människor, oavsett vem och var de människorna är.

Artikeln beskriver tre olika former av ödmjukhet; där vi chefer ska eftersträva “here-and-now humility”. Om vi har självsäkerheten och styrkan att inte låta chefsmakten förleda oss att tappa ödmjukheten eller tro att vi har alla svar så kommer vi lyckas.

Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”If Humility Is So Important, Why Are Leaders So Arrogant?”


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: fotogestoeber 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen