Två digitala chefsfällor

1800-talets Taylorism med idén att chefsuppdraget bygger på grundpelarna brist på tillit och stoppklockor har fått sin förnyelse i och med digitaliseringen. Ny teknologi möjliggör idag att övervaka och mäta tjänstemän och serviceanställda lika, eller till och med mer nitiskt än Frederick Taylor mätte produktionslinjen på 1800-talet.

Digitaliseringen är på väldigt många sätt en välsignelse för chefer, men den har självklart också sina möjliga avigsidor. MIT Sloan Management Review skriver om två tänkvärda digitala chefsfällor:

Det har aldrig varit enklare att prioritera de små stegen
Det har aldrig varit enklare att göra A/B-tester, som uppmuntrar små steg framför stora. De är riskfria och främjar ansvarstagande, och är en möjlig fälla eftersom de gör att chefer undviker de mindre digitalt mätbara men helt nödvändiga A/J-testerna – det vill säga de som uppmuntrar de större och modiga stegen.

Det har aldrig varit enklare att hålla sig sysselsatt
Nya digitala verktyg har gjort det möjligt för chefer att ”umgås och checka in” med sina medarbetare flera gånger per dag. Virtuell ”management by walking around” är en möjlig fälla eftersom det är en distraktion från det som är viktigt, samtidigt som vi felaktigt kan få en känsla av att vi skapar värde bara för att vi är fullt sysselsatta.

Läs mer i MIT Sloan Management Review artikeln "Leaders Don’t Hide Behind Data"


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: alphaspirit
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen