Uppsägningar behöver inte leda till ännu fler uppsägningar

Rekordmånga människor säger upp sig från sina jobb eller funderar på att göra det just nu. Eftersom vi är sociala varelser påverkas våra egna beteenden av andras, vilket även gör uppsägningar smittsamma – särskilt i osäkra tider. Det innebär att även de mest välskötta verksamheter drabbas av större massuppsägningar.

Men är det något vi har lärt oss de senaste par åren är det att smittspridningen av uppsägningar går att hejda, och enligt en artikel i tidningen Inc finns det en hel del saker vi chefer kan göra för att hindra att fler lämnar:
 
Håll koll på stämningen
Upplevd otydlighet och frustration samt brist på engagemang och arbetsglädje gör uppsägningar mer smittsamma.
 
Håll koll på jobbrelationerna
En av orsakerna till att vi stannar på en arbetsplats är relationen till kollegor. Om en nära kollega slutar så är det viktigt att chefen fångar upp och har en nära dialog med den som ”blir kvar”.
 
Var realistisk med den ökande arbetsbelastningen
När någon säger upp sig blir det i regel en ökad arbetsbelastning för de anställda som blir kvar. Det skapar oro för de som redan har fullt upp, även om det bara gäller en övergångsperiod. Ha en öppen, realistisk och prioriteringsfokuserad dialog kring detta.
 
Investera i personalens utveckling
Att erbjuda möjligheter till kompetensutveckling och kanske även omställning kan vara det bästa sätta att få behålla sin personal. Speciellt i ett läge där så många omvärderar sina karriärval.

Läs mer in Inc-artikeln “Quitting Is Contagious. How You Can Prevent It from Spreading at Your Company”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: ©  Angie

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen