Utan vila på semestern blir vi helt enkelt mer korkade

En vanlig uppfattning är att ju längre jag härdar ut, desto tuffare är jag och mer framgångsrik kommer jag att bli. Men enligt vetenskapen är det helt feltänkt.

 

Fakta är att:

Förmågan att hantera belastningar, motstånd och störningar – resilience på engelska ­– är framgångs- liksom överlevnadsfaktorer för chefer.

Resilience förutsätter återhämtning – under arbetsdagen och mellan arbetspassen.

Vila och återhämtning är inte samma sak. Att vi lämnar kontoret betyder exempelvis inte per automatik att vi slutar jobba och går in i återhämtning.

En väl utvilad och återhämtad chef är en stark chef som förmår hantera den höga belastning och alla de störningar och motgångar chefsvardagen tveklöst erbjuder.


Ytterligare en eftersträvansvärd effekt av återhämtning är att den kognitiva förmågan stärks. Det vill säga, vi blir helt enkelt smartare om vi kopplar bort tillräckligt ofta och mycket. Och vi blir dummare om vi inte gör det.

Det finns med andra ord väldigt goda skäl för chefer att koppla bort jobbet under semestern. Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”Resilience Is About How You Recharge, Not How You Endure”.


Foto: © pierluigipalazzi

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen