Utvecklingssamtal är i bästa fall meningslösa för de flesta

Chefer avskyr utvecklingssamtalen och medarbetarna ogillar företeelsen med ännu större intensitet. Ändå sitter vi där mitt emot varandra – chef och medarbetare, 1–2 gånger per år – och genomlider ett samtal som ingen i rummet anser sig ha nytta av. Medarbetarna för att chefen har gett order om det och chefer för att ”HR har sagt att jag måste.”
Och i sak har både chefer och medarbetare rätt att känna skepticism; trots trettio år på nacken finns det inget vetenskapligt stöd för att kostnads- och tidskrävande medarbetarsamtal leder till vare sig utveckling eller högre prestation. Faktiskt leder 3 av 10 samtal till och med till försämrad insats.

Det är speciellt bedömningselementet som ställer till det, vilket kan förklaras genom neurovetenskapen. En person som får/ska få ett numeriskt/graderat betyg hamnar i “fight or flight”-modus, och i det läget blir det nästintill omöjligt för en chef att uppnå det eftertänksamma och reflekterande samtalsklimat som utvecklingsdelen av samtalet behöver. Och det gäller oavsett om man är hög- eller lågpresterande. Ett bedömningsklimat under utvecklingssamtalet försämrar medarbetarens förmåga att lyssna, reflektera och ta till sig – än mindre engagera sig i ett fruktbart samtal om framtida mål och utvecklingsprioriteter.

Många företag som Accenture, Dell, Microsoft, IBM och GE har därför skrotat sina traditionella utvecklingssamtal, vilket i sin tur har skapat ett nytt medarbetarmissnöje då man upplever större otydlighet kring sin prestation och löneutveckling. Lösningen för att förstå och lyfta medarbetarnas utveckling och prestation är enligt experterna följande två saker: 

Mer närvarande ledarskap – ”checka-in” med medarbetarna dagligen, och ge feedback på saker de har gjort bra och saker som kan förbättras.
Fler källor – samla även input från andra källor såsom kollegor och övriga chefer.
Att så få uppskattar dem utvecklingssamtalen, betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt. Det är oomtvistligt smart och nödvändigt att med viss regelbundenhet sätta sig en längre stund med medarbetaren för att snacka om just medarbetaren. Men för att det ska skapa nytta – utveckling och ökad produktivitet – behövs det tät dialog i vardagen. 
 
Att så få uppskattar utvecklingssamtalen betyder inte nödvändigtvis att de är dåliga. Att med viss regelbundenhet sätta sig en längre stund med medarbetaren för att snacka om just medarbetaren är oomtvistligt smart och nödvändigt. Men för att det ska skapa nytta – utveckling och ökad produktivitet – behövs också en tät dialog i vardagen.

Läs mer i BBC-artikeln “Why appraisals are pointless for most people.” Och för igenkännande skratt om hur bedrövligt det kan vara; 2 minuter med Keith och David från The Office.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Drobot Dean

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen