Det engelska uttryket ”quick to criticize, slow to praise” är en bra sammanfattning av chefskollektivets prestation när det kommer till uppgiften att ge feedback.
Vi har alltså (ännu) svårare för att uppmärksamma goda prestationer än att ge negativ återkoppling. Forskningen har hittat förklaringen till det besynnerliga chefsbeteendet:
Hjärnan
Människan böjelse att fokusera på och snabbt hitta fel utvecklades under en svunnen tid som en överlevnadsmekanism mot möjliga hot redan under vår tid på savannen.
Företagskulturen
# Det har tydligt kommunicerats att negativ feedback och korrigering medarbetares oönskade beteende ingår i chefsuppdraget. Inte sällan ges chefer också träning inför svåra samtal.
# Positiv feedback upplevs som en valfri uppgift i chefsuppdraget. Det finns inga tydliga förväntningar och ingen träning erbjuds.
# Chefer tänker att de skapar störst värde när de ser problem och rättar till något som inte är bra. Det ger också en känsla av makt som göder egot.
# Positiv feedback kan göra att chefer känner sig sårbara.
Med vetskapen om att positiv feedback ger stor verksamhetsnytta, läs vidare i Fast Company-artikeln "This Is Why We Default To Criticism (And How To Change)".
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: ©Baranov
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet