Varför underpresterande chefer får sitta kvar för länge

Chefsvardagen är full av svåra beslut, men få ger lika mycket ångest och sömnlösa nätter som beslutet att säga upp en lågpresterare eller någon som missköter sig. Extra knepigt är det om den underställda är just chef.

Att skjuta på det oundvikliga beslutet förvärrar bara för verksamheten, och det enda sättet att övervinna rädslan är att förstå varför det är ett så svårt beslut att avsluta en chefsanställning.

Enligt en artikel i Harvard Business Review är det fem saker som ofta gör det svårt för chefer att säga upp en underställd chef:

1) I’ll fix you – genuin vilja att hjälpa, utveckla och ”fixa” andra
Drillade i coachning och feedback är det lätt hänt att chefer glömmer att utveckling och förmåga hänger ihop. Om nödvändig utveckling överstiger förmågan bidrar ihärdiga insatser bara till att chefen i fråga misslyckas (ännu mer).

2) Skuldkänsla inför det möjliga utfallet att deras karriär dödas
Att behöva lämna en chefstjänst är i regel bättre för ryktet och karriären än att stanna kvar, slita och misslyckas rejält inför öppen ridå.

3) Egot gör att objektiviteten försvinner
Det kan vara svårt att erkänna en felrekrytering, men alla kan göra misstag – för ingen kan med säkerhet veta hur en person kommer lyckas i en ny roll.

4) Oro och spekulationer om ”vad är det som händer!”
När en chef får gå börjar spekulationerna – internt och externt – kring vad det är som ligger bakom, om mer är på gång och om verksamheten är ostabil. Men som chef borde du oroa dig mer för vad folk kommer att tänka och göra om du inte gör något åt den underpresterande eller misskötsamma chefen. Och när beslutet väl är fattat måste du vara generös mot chefen som ska lämna, du måste internt förklara varför, och sen externt blicka framåt.

5) Upplevelsen av att personen är nödvändig och oersättlig
Det är lätt att som chef ”stå ut” med en underpresterande eller misskötsam chef genom att (felaktigt) övertyga sig själv om att ett avslut kommer medföra stor skada för verksamheten.

Läs mer och få konkreta exempel i Harvard Business Review-artikeln ”5 Reasons Executives Wait Too Long to Fire Their Direct Reports”.

Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Leo Lintang
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen