Våra verksamheter spenderar hundratals miljarder på chefers och medarbetares kompetensutveckling, men de flesta cheferna är missnöjda med avkastningen. Endast 12 procent av alla anställda använder sina nya kunskaper i jobbet och 70 procent anser att de ändå inte har kompetensen de behöver för att kunna utföra sina jobb.
Enligt Harvard Business Review-artikeln ”Where companies go wrong with learning and development” finns det flera förklaringar till att kompetensinvesteringarna har en så ringa utdelning:
Vi lär oss fel saker
Kompetensutvecklingsinsatserna har för lite fokus på att lära ut konkreta ”job skills”. Individers outtalade önskemål om utveckling med syfte att få nytt jobb och missriktade KPI:er gör att verksamhetsnyttan blir låg.
Vi lär oss vid fel tillfälle
Människor lär sig bäst när de måstelära sig något, vilket sällan sammanfaller med HRs schemalagda kompetensutvecklingsinsatser. Omedelbar användning av kunskapen i vardagen ökar fokus och beslutsamheten att ta in ny kunskap. Enligt ”The Forgetting Curve” så glöms 75 procent av den nya informationen bort redan inom sex dagar om den inte kommer till användning.
Vi glömmer snabbt, så "use it or lose it"
Få utvecklingsprogram tar höjd för det biologiska faktum att efter omedelbar användning är repetition med viss frekvens – ”spaced repetition” – nödvändig för att kunskapen ska fastna.
En lösning på våra verksamheters konstanta behov av förändring är således kompetensutvecklingsinsatser där anställda
1. får lära sig kärnan av vad de behöver kunna (80/20)
2. omedelbart får använda sin nya kunskap i sitt arbete
3. får feedback utan fördröjning och därmed en djupare förståelse
4. återkommande repeterar punkterna 1–3 .
För metoder, konkreta tips och mer läsning kola Harvard Business Review-artiklen “Where companies go wrong with learning and development”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: Alex_Po
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet