Jobbet sliter på hälsan för 1 av 4 anställda

1 av 4 – omkring ofattbara 1 250 000 miljoner människor sysselsatta på den svenska arbetsmarknaden – har det senaste året haft hälsoproblem till följd av arbetet, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket. Och då är arbetsolyckor inte inräknade.

De tre främsta skälen till att chefer och medarbetare får hälsobesvär på grund av arbetet är

  • för hög arbetsbelastning (~65 %)
  • påfrestande arbetsställningar eller stillasittande (~50 %)
  • otydliga eller motstridiga krav från arbetsgivaren (~25 %).

Bristande stöd och uppskattning från chefen kommer på sjätte plats (~20 %).

De vanligaste typerna av arbetsorsakade besvär är trötthet (75 %), fysisk smärta eller värk (65 %), sömnstörningar, huvudvärk, oro eller ångest, ryggbesvär, koncentrations- och minnessvårigheter samt symptom på depression och utmattning. I åldern 30­–49 år har fler besvär av psykosomatisk karaktär jämfört med både yngre och äldre.

De vanligaste åtgärderna vid arbetsorsakade besvär är

  • personlig stöttning av chefen eller någon annan person som arbetsgivaren har utsett (~30 %)
  • avlastning (~30 %)
  • nya verktyg och hjälpmedel (~30 %).

Omkring 10 procent väljer att gå ned i arbetstid och en något lägre andel väljer att byta arbetsgivare.

Näringsgrenarna med högst andel anställda med besvär är

  • vård och omsorg; sociala tjänster
  • utbildning
  • offentlig förvaltning och försvar.

”Ingen ska behöva känna besvär, bli sjuk, skadas eller förolyckas på grund av sitt arbete.”
Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör, Arbetsmiljöverket.

För mer djup och siffror kolla rapporten ”Arbetsorsakade besvär 2018”. Om du vill läsa mer på samma ämne, kollar krönikan ”Alla de som lämnar sin chef, inte för att de kan – men för att de måste”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © stokkete

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

14 02

Chefers eviga saknad efter oplanerad tid

Av Vibeke Pålhaugen

Att chefer behöver utrymme för att tänka, och marginaler för spontana möten och att ta hand om akuta problem, är ingen nyhet. Och de flesta har någon gång fått… Fortsätt att läsa->

12 02

Att leda och jobba med personer som saknar självinsikt

Av Vibeke Pålhaugen

Personer med självinsikt – som vet vilka de är och ser hur deras beteende påverkar omgivningen, och tar ansvar för det – är enligt studier en bristvara på… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen