Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är uttröttade, och känslan av att inte räcka till som chef dränerar än… Fortsätt att läsa->
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren upplever engagemang på jobbet, vilket i sin tur stärker hela teamets prestation. Men… Fortsätt att läsa->
Att prata om väder och vind en stund medan man inväntar alla deltagare kan kanske upplevas som en schysst och trevlig start på ett möte. Men i realiteten är beteendet en fokus- och entusiasmdödare. Det mest omtänksamma och produktiva du som chef kan göra är… Fortsätt att läsa->
Att prata om väder och vind en stund medan man inväntar alla deltagare kan kanske upplevas som en schysst och trevlig start på ett möte. Men i realiteten är beteendet en fokus- och entusiasmdödare. Det mest omtänksamma och produktiva du som chef kan göra är… Fortsätt att läsa->
Autentisk. Den globala ordboksjätten Merriam-Webster har sett en stor ökning av sökningar på ordet, och korat det till Årets ord 2023. I en värld där det aldrig har varit svårare att avgöra vad som är fejk eller inte kan det ses som ett ljus… Fortsätt att läsa->
Som bekant för alla chefer har den administrativa bördan generellt ökat i svenskt arbetsliv under de senaste 20 åren. Vi planerar, skriver policyer, utvärderar, dokumenterar, sammanträder, protokollerar, följer upp och mejlar som aldrig förr.
… Fortsätt att läsa->Chefsvardagen utgörs av beslut, och det är många faktorer som påverkar vilka beslut vi faktiskt tar. En av de faktorer som påverkar mest grundar på vår önskan om att tillhöra gruppen, eftersom det är en källa till samarbete och gemensamt… Fortsätt att läsa->
Att bli utsatt för ohövligheter och kränkningar på jobbet kan leda till lägre jobbengagemang, problem med den fysiska och psykiska hälsan, större och ökad sannolikhet för utbrändhet samt att man lämnar sitt jobb. Med tanke på att statistiken… Fortsätt att läsa->
Kvinnliga chefer har länge bombarderats av råd om hur de ska bli mer framgångsrika i ett arbetsliv som fortfarande domineras av män. De handlar mycket om kommunikation, bland annat hur kvinnliga chefer behöver undvika att använda ”svagt språk”. Att… Fortsätt att läsa->
Att oroa sig för vad andra tycker och tänker om oss är kontraproduktivt, eftersom det hindrar individers – och därmed också verksamheters – möjligheter att prestera. Dessutom är det ohälsosamt, irrationellt och en betydande källa till den allmänna… Fortsätt att läsa->