Att ge första hjälpen till en medarbetare på arbetsplatsen är det många chefer som fått lära sig. Men hur många av oss vet hur vi bäst hanterar en medarbetares kris när det gäller psykisk ohälsa? Ökade påfrestningar i samhället… Fortsätt att läsa->
Siffrorna är otvetydiga; vi blir allt mindre lyckliga. Antalet depressioner ökar och gruppen som anser sig lyckliga minskar ständigt. Sociala medier och coronaviruset är exempelvis katastrofala för vår lycka, enligt Arthur C. Brooks från Harvard Business… Fortsätt att läsa->
Man kan förvänta sig att noggrant intervjuade, testade och utvalda ledare gör bättre ifrån sig än mer slumpmässigt rekryterade. Forskning visar emellertid att den senare modellen – ”sortition”, ”sortering”/urval genom lotteri –… Fortsätt att läsa->
Det är tveksamt om befallningar någonsin har varit det bästa sättet för en chef att få jobb gjorda, men 2023 är det med säkerhet inte särskilt framgångsrikt. Att presentera uppgiften som en förfrågan kan vara mer effektivt – OM… Fortsätt att läsa->
Vi är alla bekanta med begreppet och företeelsen information overload. Informationsöverbelastning är vår chefsvardag, men enligt vetenskapen på bekostnad av välmående och tillhörande produktivitet.
Informationsvolymen brukar… Fortsätt att läsa->
Att driva igenom förändring är ofta en rejäl chefsutmaning som långt ifrån alltid slutar med framgång. Nya studier visar att mer fokus på det som inte ska ändras ökar chanserna till att förändringsarbetet lyckas.
Forskarna… Fortsätt att läsa->
Chefsuppdraget har under de senaste åren blivit avsevärt mycket mer krävande, och mellancheferna kan vara de som har fått det allra tuffast. Ångest och depression ökar i takt med kraven. Det visar forskning från Columbia University.
Det är mellanchefernas… Fortsätt att läsa->
Nästan alla chefer idag, oavsett bransch, behöver hantera vildsinta intressenter så som medarbetare, kunder och allmänheten i stort. Självklart har chefer historiskt sett också behövt handskas med aggressivitet och missnöje, men det unika i vår tid –… Fortsätt att läsa->
Massuppsägningar som fenomen skapades av industrikoncerner under 1800-talet, för att hantera säsongsväxlingar och konjunkturnedgångar. Men redan i slutet av samma århundrade hade effektivitetstappet som följde dessa ständiga uppsägningar och nyanställningar… Fortsätt att läsa->
Som chefer och arbetsgivare är vi väl medvetna om att arbetsmiljön inte bara påverkar jobbprestationen, men även medarbetarnas psykiska (och fysiska) välmående utanför arbetstid. Men ny långtidsforskning från USA visar att föräldrars… Fortsätt att läsa->