Nu när mångfalds- och inkluderingsbegreppen har landat har de hetaste inom HR-gebitet gått vidare till ”tillhörighet” (belonging, på engelska).
Det nya begreppet sägs av experterna vara ett resultat av milleniumgenerationens…
Fortsätt att läsa->
Tiden vi samarbetar och interagerar med andra under arbetstid har ökat med 50 procent det senaste decenniet, och de flesta tjänstemän och chefer spenderar idag 85 procent av sin tid i möten, på mejlen, i telefonen eller andra digitala samverkansverktyg. I dagens arbetsliv… Fortsätt att läsa->
Kravställarna är många och chefer idag översköljs ständigt av nya uppgifter, och av andras önskemål om mer tid, uppmärksamhet och tillgänglighet. Den stressrelaterade ohälsan bland chefer och ledare är oroväckande och stegrande, och… Fortsätt att läsa->
Utbrändhet – eller utmattningssyndrom/-depression som vi gillar att kalla det i Sverige – identifierades redan på 70-talet. Men trots flera decenniers forskning som gett oss information om egenskaper, orsaker och konsekvenser så förmår vi inte hejda spridningen.… Fortsätt att läsa->
En dålig organisationskultur kan ha en starkt negativ påverkan på medarbetarengagemang och produktivitet liksom det kan stöta bort kunder – det är ingen nyhet. Men kombinationen sociala medier och medarbetares växande vilja att öppet prata om det de inte… Fortsätt att läsa->
I början av de kognitiva yrkenas tillväxt – när kunskapsarbete i sin linda började ersätta industriarbete – var det fasta kontorstider, brevpost och sekreterare som sållade inkommande telefonsamtal. Men med datorer, bredband och smarta telefoner har tjänstemän… Fortsätt att läsa->
Det har aldrig varit enklare att samarbeta på jobbet. Öppna aktivitetsbaserade kontorsytor har ersatt kontorsrummen och digitala kommunikationsplattformar har ersatt telefonsamtal och telefax. Samtidigt visar forskning att dessa strukturer resulterar i mindre interaktion – eller mindre… Fortsätt att läsa->
Esther Perel – den hyllade världskända parrelationsterapeuten, författaren och podcastern – kliver nu in på arbetsplatsen. Med den nya podcasten ”How’s work” vill hon förbättra våra arbetsliv.
… Fortsätt att läsa->
1800-talets Taylorism med idén att chefsuppdraget bygger på grundpelarna brist på tillit och stoppklockor har fått sin förnyelse i och med digitaliseringen. Ny teknologi möjliggör idag att övervaka och mäta tjänstemän… Fortsätt att läsa->
Frågan om varför en verksamhet existerar – det vill säga syftet/missionen – har det senaste decenniet varit en het chefsfråga. Den är driven av vetskapen om att människor vill arbeta i verksamheter vars syfte klingar väl med dem intellektuellt… Fortsätt att läsa->