Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa tipsa facebook linkedin






Bästa chefsscenen i en tv-sverie - That’s what the money is for!!

Don och Peggys konfrontation en sen kväll på kontoret är inte bara bra underhållning men också mycket igenkänning.

Dessa tre minuter erbjuder många klassiska chefutmaningar att fundera kring.



Veckans tankar om kontorsflytt och aktivitetsbaserat kontor

Har du som chef haft funderingar kring kontorsflytt och aktivitetsbaserat kontor? Några från Karolinska Universitetssjukhuset delar sina tankar och reflektioner i en liten kort film. Hysteriskt roligt och något till (chefs)eftertanke!

Klicka och scrolla ned i artiklen.



Veckans obekväma chef

7 av 10 chefer känner ofta obehag när de kommunicerar med sina medarbetare enligt en studie publicerat i Harvard Business Review förra veckan. 

Föga överraskande gör det många chefer illa till mods att behöva ge negativ feedback, men listan över kommunikationsbesvär är mycket längre än som så. Exempelvis är bara att behöva prata ansikte till ansikte med en medarbetare istället för via mejl olustigt för många chefer. 

Hur kan det ha sig att vi har fått en ängslig relation till våra medarbetare?

 



Veckans chefspiska

Ett antal amerikanska företag kommer under året att erbjuda sina medarbetare en Apple klocka för 25 dollar. Haken? Chefen får övervaka medarbetarnas steg mot ett månatligen hälsomål. Och om målen inte uppfylls så får medarbetarna betala full pris för klockan.

Chefspiskan kan synas grym, men det bygger på forskning som visar på att finansiell bestraffning är mer kraftfullt än belöningar när det kommer till nå vikt- och andra hälsomål.

 



Veckans uppsägningsbrev

Fast i ett eländigt och själsligt dränerande jobb formulerar vi i drömmarna vår slagfärdiga och en smula dramatiska uppsägning. När stunden äntligen kommer är vi städade och hövliga och vi ler (stramt) länge efter avtackningens sista skål.

Så är det för det flesta, men inte alla. Matt Potter har skrivit en intressant och rolig bok om några av historiens vassaste, roligaste och argaste uppsägningar. Och det som hände sen. 

 



Fem grafer om feedback till chefer

Förra veckan frågade vi er om vi chefer får feedback på vårt arbete. Diplomatisk kan vi sammanfatta era svar med att det otveksamt finns mycket mer att hämta hos såväl våra chefer och våra medarbetare!


Här presenterar vi resultatet i fem grafer.

 

 

 

 

 

 

 



LoL och tummen upp

Att omgivningen tittar och lyssnar uppmärksamt när någon pratar anses vara normal hyfs. Det är därför föga förvånande att 8 av 10 stör sig på att kollegorna kollar mobilen under möten. Men hur kan det då ha sig att hela 7 av 10 erkänner att de själva fipplar med telefonen under möten?

Möjligen har vi svårt att avstå från den omedelbara tillfredställelse mejlen och de sociala medierna kan skänka. Under ett jobbmöte är det ju aldrig någon som med fem utropstecken ”skrattar ut högt” åt våra skämt eller ger oss en kraftfull tummen upp. Dessutom är tio färre obesvarade mejl i inboxen i varje fall ett tydligt kvitto på att något vettigt är gjort. Eller inte? Kanske en fråga för oss chefer att fundera över?



Veckans bekanta chefsprioritering

Experterna tycks nu överens vara om att vi har gått in i den fjärde industriella revolutionen. Det var huvudtemat under förra veckans World Economic Forum årsmöte i Davos.

Efter planen skulle de blytunga cheferna gå på djupet i frågan om vilket ledarskap som behövs när teknologirevolutionen medför en risk för ökade ekonomiska och sociala klyftor där även medelklassen kommer drabbas. Diskussionen förväntades handla om behovet av ett mer humant, framåtblickande och långsiktigt ledarskap.

Men ack så dök aktiekurserna i Kina och cheferna i Davos släppte fokus på framtiden för att istället ägna sig åt akuta operativa frågor. Den omprioriteringen lär kännas läskigt bekant för väldigt många chefer...



Veckans chef vårdar sina beslut

Facebook-chefen Mark Zuckerberg postade igår en skojsam sak på sin sida i samband att han skulle återvända till jobbet efter föräldraledigheten.

Forskning visar att vår förmåga att fatta beslut minskar med antal beslut vi behöver ta. Fenomenet ”beslutströtthet” torde inte vara obekant för många chefer.   

Zuckerberg är inte ensam om att vårda sin beslutskraft som chef. Steve Jobs förenklade livet genom att alltid bära jeans och svart "turtleneck" och Barack Obama har bara grå och blå kostymer i garderoben: "I'm trying to pare down decisions. I don't want to make decisions about what I'm eating or wearing. Because I have too many other decisions to make."

Utan jämförelse i övrigt så bär också alla superhjältar som Wonder Woman och Spindelmannen samma kläder till jobbet varje dag. En bra idé även för Sveriges chefer, kanske?



Veckans generationsväxling

Milleniumgenerationen (1978-1995) har blivit medelålders och det är dags för oss chefer att rikta fokus mot nästa generation medarbetare. De som är födda efter 1995.

Generationen har fortfarande inte fått något namn, men några av förslagen på bordet är Digitals, iGen, Selfies, Hashtaggers, Homelanders, Plurals, Globalists och Gen Z.

De är den första generationen uppfostrat av kyniska och ironiska Generation X (1965-1977) föräldrar som i motsättning till de mer optimistiska Baby Boom (1946-1964) föräldrarna inte har lärt sina barn att ”you can do anything”.

Prognosen är att den första riktigt digitala generationen kommer skilja sig från Milleniumsgenerationen genom att bli mer pragmatiska, självständiga och realistiska medarbetare. 



Sidan 28 av 29 sidor < Första  < 26 27 28 29 >